Zamknij

Kolejka wąskotorowa z Przeworska znów wyjedzie w 46-kilometrową trasę

12:32, 01.05.2024 PAP Aktualizacja: 13:03, 01.05.2024
Skomentuj fot. Przeworska Kolejka Wąskotorowa Pogórzanin fot. Przeworska Kolejka Wąskotorowa Pogórzanin

Przeworska kolejka wąskotorowa znów będzie jeździć na całej 46-kilometrowej trasie; startuje 1 maja przed południem. Podróż w jedną stronę to 2,5 godziny. Przez pięć ostatnich lat Pogórzanin kursował na skróconej trasie.

Popularna wśród turystów wąskotorówka nie jeździła po całej trasie z powodu zaplanowanych remontów. Szkody w infrastrukturze wyrządziła także powódź z 2020 roku. Woda zniszczyła nie tylko część torów, ale też most i zalała 600-metrowy tunel. Naprawy wymagały również nasypy i biegnące wzdłuż linii skarpy. Dlatego na trzy lata zamknięto środkowy, 14-kilometrowy odcinek torów. W tym czasie Pogórzanin jeździł na dwóch, krótszych trasach. Teraz będzie jeździł po całej trasie od Przeworska do Dynowa. Podróż w jedną stronę zajmuje 2,5 godziny. Pasażerowie mają do wyboru otwarte lub zamknięte wagony.

Inauguracyjny kurs odbędzie się 1 maja przed południem. Z powodu dużego zainteresowania turystów, na trasę wyjadą dwa składy w półgodzinnym odstępie czasu. Pierwszy wystartuje o godz. 11.

- Przeworska kolej to nie tylko sposób podróżowania, ale także unikalna atrakcja turystyczna, która zachwyca widokami i historią - zachęca do przejażdżki Rafał Babiarz z biura promocji powiatu przeworskiego; samorząd jest właścicielem kolejki.

Przeworska kolejka to najdłuższa czynna wąskotorówka w Polsce. W ubiegłym roku przewiozła rekordową liczbę turystów - 24 tys. 817 osób.

Historia przeworskiej kolei wąskotorowej sięga czasów księcia Andrzeja Lubomirskiego, który 15 lutego 1902 roku zdobył koncesję na budowę linii z Przeworska do Bachórza. Zgodnie z umową, inwestycja miała się zakończyć dwa lata później. Podczas budowy zapadła decyzja o wydłużeniu linii o 3 km do Dynowa. Oddano ją do użytku 8 września 1904 r. Wtedy zaczęły kursować pociągi mieszane towarowo - osobowe, a przejazd zajmował 3,5 godziny. Podróżni skarżyli się na zbyt długi czas przejazdu, dlatego wprowadzono pociągi osobowe, które pokonywały całą trasę w 2,5 godziny, a średnia prędkość wynosiła ok. 13 km/h.

(PAP)

al/ aop/

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu hej.rzeszow.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%