Zamknij

Decyzje środowiskowe dla obwodnic Nowej Dęby i Kolbuszowej w toku

11:08, 16.12.2024 Aktualizacja: 11:23, 16.12.2024
Skomentuj

Do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie wpłynęły wnioski o wydanie decyzji środowiskowych (DŚU) dla planowanych obwodnic Nowej Dęby i Kolbuszowej w ciągu drogi krajowej nr 9 (DK9). Obie inwestycje są częścią rządowego Programu budowy 100 obwodnic, który ma na celu poprawę bezpieczeństwa i usprawnienie ruchu drogowego w całej Polsce.

Nowa Dęba – obwodnica od zachodu

Dla obwodnicy Nowej Dęby preferowanym wariantem jest W10A_2, o długości około 17,5 km. Trasa omija miasto od zachodu, zaczynając się w miejscowości Jadachy (powiat tarnobrzeski), a kończy w Komorowie (powiat kolbuszowski). Alternatywą jest wariant W10_2, jednak to wariant W10A_2 uznano za najbardziej optymalny na podstawie opracowanego Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ-R, Etap I).

Nowa trasa nie ingeruje w istniejące pasy drogowe DK9, z wyjątkiem niezbędnych skrzyżowań z innymi drogami, m.in. powiatową Tarnowska Wola – Wola Baranowska oraz wojewódzką nr 872 (Łoniów – Baranów Sandomierski – Majdan Królewski – Nisko).

Kolbuszowa – obwodnica od wschodu

Obwodnica Kolbuszowej ma zostać poprowadzona po wschodniej stronie DK9. Preferowany wariant, oznaczony jako 4.1A, liczy około 12,5 km. Trasa zaczyna się w Cmolasie (gmina Cmolas) i kończy w Widełce (gmina Kolbuszowa). Wariant alternatywny 4A również został uwzględniony we wniosku.

Podobnie jak w przypadku Nowej Dęby, w analizach STEŚ-R Etap I rozpatrzono kilka wariantów, z czego wszystkie przewidywały budowę obwodnicy w nowym śladzie, bez ingerencji w obecne drogi.

Dalsze prace przygotowawcze

Równolegle z procesem uzyskiwania decyzji środowiskowych kontynuowane będą prace w ramach STEŚ-R Etap II. W tym etapie zostanie szczegółowo opracowana dokumentacja dla drogi klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) z dwoma jezdniami po dwa pasy ruchu. Istnieje także możliwość etapowania inwestycji na etapie realizacji. Prace te obejmą szczegółowe badania geologiczno-inżynierskie oraz opracowanie rozwiązań konstrukcyjnych dla dróg, mostów i odwodnień.

Zakończenie prac przygotowawczych zaplanowano na IV kwartał 2025 roku.

Nowa DK9 – gruntowna zmiana przebiegu

Planowane obwodnice są częścią większego projektu przebudowy DK9 w województwie podkarpackim. Trasa ta, po modernizacji, ma łączyć się z drogą ekspresową S74 w okolicy Tarnobrzega i z węzłem Rzeszów Zachód na autostradzie A4. W ramach tego projektu powstaną m.in. trzy nowe odcinki DK9 o łącznej długości 44 km, które uzupełnią około 70-kilometrowy przebieg trasy.

Program budowy 100 obwodnic

W województwie podkarpackim Program budowy 100 obwodnic przewiduje realizację ośmiu inwestycji drogowych. Oprócz obwodnic Nowej Dęby i Kolbuszowej, w planach są m.in.:

  • Obwodnica Miejsca Piastowego (DK28),
  • Obwodnica Przemyśla (DK28/DK77),
  • Obwodnica Pilzna (DK73),
  • Obwodnica Sanoka (DK28, etap II),
  • Obwodnica Jasła oraz Brzostku i Kołaczyc (DK73).

Dzięki realizacji tych projektów znacznie poprawi się komunikacja na Podkarpaciu, a ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony poza centra miast, co zmniejszy uciążliwości dla mieszkańców i poprawi bezpieczeństwo na drogach.

(hm)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%