Organizowane nieprzerwanie przez Teatr im. Wandy Siemaszkowej od 1961 roku Rzeszowskie Spotkania Teatralne to jedne z najstarszych tego typu spotkań w Polsce. Są wydarzeniem, na które czekają miłośnicy teatru i klasyki literatury, którzy w tym czasie zjeżdżają do Rzeszowa z całej Polski.
W tym roku Spotkania po raz trzeci organizowane są jako Festiwal Arcydzieł. W czasie festiwalu na rzeszowskiej scenie zaprezentowały się teatry z całej Polski, które w ramach nurtu głównego pokazały łącznie osiem spektakli. Wzięły one udział w konkursie i zostały ocenione przez jury i publiczność.
Jury, w składzie: Agnieszka Przepiórska - aktorka teatralna i filmowa; Adam Orzechowski - polski reżyser teatralny, dyrektor teatrów w Gdańsku i Bydgoszczy, twórca Festiwalu Prapremier; Tomasz Domagała - krytyk teatralny; Juliusz Chrząstowski - aktor teatralny i filmowy oraz Tomasz Miłkowski - krytyk teatralny, po obejrzeniu wszystkich spektakli konkursowych podczas 62. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych - 3.Festiwalu Arcydzieł w Rzeszowie postanowiło przyznać nagrodę główną Festiwalu Arcydzieł Teatrowi im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy za spektakl "Dzieje grzechu. Opowiedziane na nowo" w reżyserii Darii Kopiec.
Jurorzy nagrodzili spektakl "za poruszające i jednocześnie niezwykle wierne autorowi przedstawienie, w którym anachroniczna fabuła poświęcona XX-wiecznej bohaterce stała się esencją poruszającej współczesnej opowieści, która niczym zwierciadło odbija kobiecy los, pokazując, ile jeszcze jest w naszym świecie w tej kwestii do zrobienia" - napisano w protokole.
Komisja wyraziła także uznanie dla wszystkich elementów spektaklu, "które zespolone tu w mistrzowskim stylu, składają się na to, co zawiera się w definicji +arcydzieła+".
Laureat nagrody głównej otrzymał statuetkę "Wanda".
Z kolei publiczności najbardziej podobał się "Amadeusz" Petera Shaffera w reżyserii Anny Wieczur, zaprezentowany przez Teatr im. im. Stefana Jaracza w Łodzi. Widzowie wskazali ten spektakl w głosowaniu.
Jury przyznało także nagrody aktorskie w wysokości 4 tys. zł dla: Agaty Kuleszy za tytułową rolę w "Matce" Stanisława Ignacego Witkiewicza w reż. Anny Augustynowicz w Teatrze Ateneum w Warszawie i Adama Cywki za rolę Leona Węgorzewskiego w tym samym spektaklu; Magdaleny Drab za kreację Evy w spektaklu "Dzieje grzechu. Opowiedziane na nowo" według Stefana Żeromskiego; Anny Guzik-Tylki za rolę Fräulein Schneider w "Kabarecie" w reż. Małgorzaty Warsickiej w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej; Roberta Żurka za rolę Stanisława Wokulskiego w "Lalce" Bolesława Prusa w reż. Jerzego Jana Połońskiego w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie.
Doceniony przez jury i uhonorowany nagrodą w wysokości 12 tys. zł został również zespół aktorski spektaklu "Lalka", "który stworzył wiarygodny obraz świata rządzonego regułami kapitału, a przy tym pełnego wewnętrznych napięć między bohaterami reprezentującymi rozmaite warstwy społeczne, odmienne aspiracje, marzenia i tęsknoty".
Ponadto jury przyznało także nagrody realizacyjne w wysokości 3 tys. zł oraz wyróżnienia aktorskie w wysokości 2 tys. zł.
62. Rzeszowskie Spotkania Teatralne - 3. Festiwal Arcydzieł rozpoczęły się w piątek 18 października w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie. W ramach Spotkań widzowie mieli okazję obejrzeć spektakle na podstawie dzieł literatury polskiej i światowej, m.in. Witkacego, Prusa, Szekspira, Mickiewicza, Shaffera.
Oprócz spektakli z nurtu głównego w programie Spotkań znalazły się także wystawy 19. Międzynarodowego Biennale Plakatu Teatralnego, spektakle pozakonkursowe: monodram Agnieszki Przepiórskiej "W maju się nie umiera. Historia Barbary Sadowskiej" oraz "Grecy" z łotewskiego Liepajas Teatris; koncerty "W poszukiwaniu utraconego czasu" Bartłomiej "Eskaubei" Skubisz 25 lat na scenie oraz "Śpiewodzieła" Marka Bałaty, a także czytania performatywne dramatów zrealizowanych w ramach tegorocznej Sceny Nowej Dramaturgii.
Po wszystkich spektaklach i czytaniach performatywnych odbywały się tradycyjnie rozmowy z twórcami.
Wydarzenie zostało dofinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury i współfinansowane ze środków budżetu województwa podkarpackiego. (PAP)
api/ jpn/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz