Zamknij
REKLAMA

Czy mieszkańcy Podkarpacia odczuli pandemię na własnych oczach?

09:44, 26.02.2021 | P.C
Skomentuj
REKLAMA

Przyspieszająca w pandemii digitalizacja życia i wydłużenie czasu spędzanego w cyfrowym środowisku to poważne wyzwanie dla naszych oczu. Jak pokazuje najnowsze badanie Vision Express przeprowadzane w ramach akcji „Wielkie Badanie Wzroku”, obecnie już 34% Polaków korzysta z komputera, smartfonu czy tabletu każdego dnia dłużej niż przez 8 godzin. Nie inaczej jest w województwie podkarpackiego, gdzie takich osób jest  35%.

Pandemia istotnie zmieniła nasz styl życia. Dom, kojarzony dotychczas przede wszystkim z odpoczynkiem, musiał zamienić się w miejsce wytężonej nauki i pracy, a komputer czy smartfon jeszcze silniej wrosły w naszą rzeczywistość. Ponad połowa Polaków ocenia negatywnie wpływ tych zmian na stan ich wzroku. Niestety, w ślad za tą oceną nie idzie zwiększona troska o najważniejszy ze zmysłów człowieka – nadal zaniedbujemy swoje oczy. 

Tymczasem już niemal co drugi Polak zmaga się z wadą wzroku. W województwie podkarpackim odsetek ten wynosi 43%.  Jednocześnie podobnie jak w pozostałej części kraju, mieszkańcy regionu nie dbają o systematyczną kontrolę wzroku u specjalisty: spośród tych, którzy kiedykolwiek badali swój wzrok, tylko 30% odwiedziło okulistę lub optometrystę w ciągu minionych 12 miesięcy. Większość na takiej wizycie była dawniej (70%), a 20% nie było na niej nigdy. Nie dziwi więc, że 17% mieszkańców Podkarpacia źle ocenia stan swojego wzroku, a jedna trzecia przyznaje, że nie dba o niego dostatecznie. 

Zmiany w codzienności

Nie lepiej jest także z wiedzą na temat domowej profilaktyki. Aż 37% mieszkańców regionu ignoruje potrzebę przerwy po każdej godzinie spędzonej przed ekranem komputera, telewizora czy telefonu. Co czwarty nie zwraca uwagi na odpowiednie oświetlenie miejsca pracy. To zaniedbania, które powielane przez dłuższy czas mogą skutkować obniżeniem komfortu widzenia i sprzyjać rozwojowi wad wzroku.

– Kiedy myślimy o wsparciu oczu podczas pracy czy nauki przy komputerze, w pierwszej kolejności do głowy mogą przychodzić okulary lub soczewki kontaktowe z odpowiednimi powłokami ochronnymi. Równie ważne jest jednak  odpowiednie nawilżenie powietrza, by nie wysuszyć gałki ocznej, dostęp do światła naturalnego oraz poprawne ustawienie oświetlenia sztucznego, tak by nie męczyło ono naszego wzroku. – przypomina dr n. biol. Robert Grabowski, Dyrektor Medyczny Vision Express Polska. 

Trudności do pokonania

Właściwa troska o wzrok jest więc zadaniem bardzo ważnym. Niestety, jak dowodzą wyniki badania,  60% mieszkańców województwa podkarpackiego wskazuje, że pandemia utrudniła im dostęp do specjalistycznych badań wzroku. Co więcej, 17% przyznało, że w ostatnim czasie zrezygnowało z zaplanowanej wcześniej wizyty lekarskiej. Jak widać, nie zawsze uzasadnione obawy wywołane przez COVID-19 stanowią realne zagrożenie dla zdrowia, w tym także oczu. 

Motywację do tego, by mimo wszystko właściwie zadbać o tam zapracowane i zmęczone oczy, stanowi ogólnopolska akcja „Wielkie Badanie Wzroku”. W jej ramach od 22 lutego we wszystkich salonach Vision Express w Polsce czekają eksperci, którzy w profesjonalny i bezpieczny sposób zadbają o odpowiednią ostrość widzenia, a także doradzą, jak troszczyć się o wzrok każdego kolejnego dnia.

Wizytę można wygodnie umówić na wielkiebadaniewzroku.pl. 
Pełną listę salonów i szczegóły akcji znaleźć można na www.visionexpress.pl.

Wielkie Badanie Wzroku – to ogólnopolska kampania organizowana przez markę Vision Express od 2017 roku. Jej celem jest zwiększenie świadomości Polaków dotyczącej konieczności regularnego badania wzroku, szczególnie w tak trudnym i obciążającym dla oczu czasie pandemii. W ramach kampanii prowadzone są akcje badania wzroku w ponad 220 salonach optycznych w całej Polsce. Więcej informacji znajduje się na stronie: www.WielkieBadanieWzroku.pl.


 

(P.C)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA
REKLAMA

komentarz (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

REKLAMA
0%