- Ostatni rok możemy podsumować krótko: prawie miliard złotych kar i prawie tysiąc wydanych decyzji. Przewidujemy, że w tym roku będzie to analogiczna liczba decyzji, natomiast wysokość sankcji uzależniona jest przede wszystkim od postawy przedsiębiorców - wskazał w rozmowie z PAP Chróstny.
Zaznaczył przy tym, że kwoty nakładanych kar zawsze zależne są od tego, czy przedsiębiorca współpracuje z Urzędem. Jak wyjaśnił, tam gdzie można wypracować porozumienie korzystne dla rynku, Urząd stara się kończyć postępowanie decyzją zobowiązującą. W takiej sytuacji dochodzi do szybkiej zmiany praktyki, a często również rekompensaty dla klientów.
- Jeżeli jednak przedsiębiorca uparcie twierdzi, że mimo zebranych dowodów nie złamał prawa - nie chce się dostosować do naszych zaleceń, nie chce porzucić złych praktyk, to potrafimy być bardzo konsekwentni i stanowczy, także jeżeli chodzi o wysokość nakładanych kar - podkreślił prezes UOKiK-u. Dodał, że przez ostatnie 35 lat działalności, Urząd wydał dziesiątki tysięcy decyzji i nałożył miliardy złotych kar.
Wyjaśnił również, że kary płacone przez przedsiębiorców trafiają do budżetu państwa nie zaraz po ich nałożeniu, ale po uprawomocnieniu się decyzji w tej sprawie. Dlatego - jak wskazał - ilość pieniędzy, jaka w danym roku trafia do państwa z tytułu kar, zależna jest od sprawności wymiaru sprawiedliwości. W 2025 r. przedsiębiorcy wpłacili do budżetu ponad 160 mln zł z tytułu kar i kwota ta ma jeszcze wzrosnąć.
Tomasz Chróstny odniósł się również do przypadków naruszeń przepisów dotyczących prawidłowego oznakowania treści o charakterze komercyjnym w internecie, którymi w ostatnim czasie zajmował się Urząd. Przypomniał, że przepisy nakładające obowiązek oznaczania reklam, również w sieci, w tym na portalach społecznościowych, obowiązują od 2007 r.
- Przepisy dotyczące oznaczania reklam konsumenci znają w praktyce z telewizji czy radia. Mamy świadomość, że jeszcze chwilę temu media społecznościowe były miejscem, gdzie prawidłowe oznakowanie treści komercyjnej występowało sporadycznie. Konsekwentnie zmieniamy tę rzeczywistość - wskazał prezes.
Dodał, że do częstych należały przypadki m.in. celowego oznakowania treści reklamowych w mediach społecznościowych po czasie (a nie w momencie publikacji) lub pozorowania, że treści reklamowe są informacjami neutralnymi.
Pytany, czy Urząd wciąż otrzymuje informacje o przypadkach braku oznaczenia reklam przez influencerów, poinformował, że tak. Zwrócił przy tym uwagę, że bardzo często to sami obserwujący reagują na kwestię nieprawidłowego oznakowania materiałów komercyjnych.
- Jest to element edukacyjny, z którego bardzo się cieszymy, ponieważ osoby obserwujące influencerów są dużo bardziej uwrażliwione na brak oznakowania treści komercyjnych. Domagają się od twórców prawidłowego działania, zgodnego nie tylko z prawem, a także etyką - powiedział Chróstny.
Bartłomiej P. Pawlak (PAP)
bpk/ drag/ mick/ lm/
Żołnierz z 3 PBOT w ekstremalnym wyścigu dookoła Polski
W terytorialsach drzemie niespotykana moc i siła 🔥
Eu.zak
16:32, 2025-07-12
Groźny wypadek. Są ranni, lądował LPR!
Proszę osoby poszkodowane o kontakt 664694990
Dominikk
22:23, 2025-05-22
87-latek jechał autostradą pod prąd
Dziadka do domu starców w takim wieku.... Morderca na kółkach.
Dziadko
10:20, 2025-03-14
Dyspozytor numeru 112 oskarżony
Dyspozytor medyczny czy operator numeru alarmowego 112.
jol
19:26, 2025-02-07
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz