Zamknij

Artykuł o świecach żarowych i zapłonowych w aucie, jaką pełnią funkcję?

14:23, 08.12.2022 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 14:31, 08.12.2022
Photo by Matt Moloney on Unsplash Photo by Matt Moloney on Unsplash

W silniku samochodowym do jego uruchomienia służą świece żarowe i świece zapłonowe. Są to różne źródła energii elektrycznej wykorzystywane w pojazdach. Służą również do oświetlenia wnętrza pojazdu w nocy. Dlatego ważne jest, aby zrozumieć, co robią i jak działają.

W silniku samochodowym każdy cylinder ma świecę żarową, która wytwarza sprężony gaz. Gdy gaz jest pod ciśnieniem, zapala się. Powoduje to wytwarzanie ciepła, które pomaga uruchomić silnik. Sprężony gaz jest również czystszy niż zwykłe powietrze podczas spalania. Głównym źródłem sprężonego gazu w silniku samochodowym jest gaz ziemny. Jednak niektóre samochody wykorzystują skroplony gaz jako główne źródło zasilania. Podczas spalania świece żarowe wytwarzają energię elektryczną, która zasila pojazd.

Co to jest świeca żarowa i świeca zapłonowa?

Świeca żarowa to urządzenie, które pomaga uruchomić samochód, dostarczając niewielką ilość energii elektrycznej. Warto zaznaczyć, że świec żarowych nie da się naprawić. Zużyte albo też uszkodzone świece zapłonowe należy przede wszystkim wymienić. Proces ten nie trwa długo, ale wymaga czujności, a także specjalnych umiejętności. Niewłaściwa ich instalacja (nadmierna siła podczas montażu) spowoduje uszkodzenie tego typu części.

Wyróżniamy świece żarowe według materiału:
- ceramiczne,
- metalowe.

Według kształtu:
- otwarte,
- zamknięte.

Według danego poziomu ogrzewania:
- bardzo gorące,
- gorące,
- średnie,
- zimne.

Świece żarowe można także podzielić według miejsca ich zainstalowania:
- w układach z niezależnymi komorami spalania,
- w komorach nierozdzielnych.

Świeca zapłonowa jest częścią silnika, która zapala mieszankę powietrza i benzyny w celu wytworzenia mocy. Która świeca zapłonowa jest odpowiednia dla mojego silnika? Warto w takim przypadku wziąć pod uwagę wiele ważnych czynników, jak na przykład wymiary świecy, długość gwintu, średnica śruby czy też rozmiar klucza, użyte materiały (nikiel, iryd, platyna itp.). Ogólnie rzecz biorąc, zalecane okresy wymiany świec zapłonowych są podawane przez producenta pojazdu (VM). Jednak wymiana takich świec może zmienić czas następnej wymiany, a silniki LPG/CNG będą miały krótszą żywotność świec. W związku z tym zaleca się regularne sprawdzanie świec zapłonowych oraz ich wymianę, jeśli będą one pokryte substancjami, takimi jak na przykład paliwo, olej lub tak zwany nagar.

Świece żarowe pracują okazjonalnie, a ich konstrukcja oparta jest na materiałach, które mogą szybko nagrzewać się do wysokich temperatur. Z drugiej strony świece zapłonowe wytwarzają iskrę, która powoduje każdorazowy zapłon mieszanki.

Jaka jest różnica pomiędzy świecami żarowymi i zapłonowymi w aucie?

Świeca zapłonowa jest częścią silnika, która zapala mieszankę powietrza i benzyny w celu wytworzenia mocy.

W modelowych silnikach spalinowych stosuje się świece żarowe i jednocześnie katalityczne. Mieszanka paliwowa silników zawiera specjalnie elementy, które łatwo zapalają się na początku pracy od żarzącego się drutu świecy. Następnie włókno jest ogrzewane przez katalityczne utlenianie oparów alkoholu zawartych w mieszaninie.

Świece zapłonowe są niezbędne do uruchomienia, a także pracy silnika: powodują zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej w wyniku wyładowań powstających między elektrodami. Klasycznie, świeca zapłonowa to przede wszystkim metalowa obudowa, posiada przewodnik centralny pokryty izolatorem ceramicznym, a także elektrodę boczną. Dzięki temu rodzajowi obudowy obwód elektryczny jest zamykany przepływem wysokiego napięcia.

Główna różnica między świecami żarowymi a świecami zapłonowymi polega na tym, czy dany pojazd jest wyposażony w silnik benzynowy (zapłon iskrowy) czy też wysokoprężny (zapłon samoczynny). W obu przypadkach używane są różne świece ze względu na ich specyfikę. Silniki benzynowe używają bowiem świec zapłonowych, a w przypadku silników wysokoprężnych stosuje się świece żarowe.

Eksploatacja świec żarowych i świec zapłonowych

Rola świec żarowych jest znacznie mniejsza niż w przypadku świec zapłonowych. A latem, nawet jeśli silnik diesla jest uszkodzony lub mocno zużyty, odpali płynnie. Świece żarowe zwykle wytrzymują około 100 000 km. Cena zakupu jednej sztuki to zazwyczaj od 30 do około 55 zł. W przypadku świecy zapłonowej jej żywotność będzie między innymi zależeć od materiału elektrod. Na normalny produkt wystarczy od 30 do koło 40 tys. km. Irydowe lub platynowe świece tego typu są trwalsze, osiągając przy tym około 100 000 km. Ceny tych pierwszych zaczynają się od 10 zł, natomiast w przypadku świec z metalami szlachetnymi około 30 zł za sztukę.

Świece żarowe i zapłonowe - podsumowanie

Świece żarowe są elementami pomocniczymi należącymi do układów silnika Diesla oraz układów podgrzewania silnika przed rozruchem, które przyspieszają proces zapłonu mieszanki paliwowej w niskich temperaturach. Służą również do włączania autonomicznego ogrzewania w kabinie pasażerskiej.

Świeca zapłonowa to przede wszystkim małe, dyskretne akcesorium samochodowe, bez którego pojazd nie mógłby jeździć. Tego typu część jest częścią układu zapłonowego, a także jego najważniejszym elementem.

Tak czy siak świece trzeba wymieniać. Czynność tę warto powierzyć zaufanemu mechanikowi. Świece zapłonowe mogą wymienić sami doświadczeni kierowcy, ale  w przypadku wymiany świec żarowych wymagana jest fachowa, profesjonalna umiejętność mechanika.

Źródło informacji o świecach żarowych: autodoc.pl

Źródło informacji o świecach zapłonowych: motofaktor.pl

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%