Biologia jako przedmiot ma czasem złą reputację wśród uczniów i jest przez nich postrzegany jako zbyt złożony. Co więc zrobić, żeby zainteresować uczniów tak, aby najlepiej wykorzystali czas i polubili naukę biologii?
Istnieje wiele strategii, które mogą pomóc zabawnie i ciekawie poprowadzić lekcje. Przede wszystkim należy włączyć różnorodne techniki i materiały wspierające naukę i ułatwiające zapamiętanie tematu. Nie można oczekiwać, że ciągłe prowadzenie zajęć w taki sam sposób utrzyma zainteresowanie uczniów.
Na lekcjach biologii można wykorzystać:
Wykorzystanie materiałów multimedialnych w uczeniu się jest postrzegane jako bardziej zapadające w pamięć. Niezawodnym sposobem na utrzymanie zaangażowania w klasie jest więc wykorzystanie wizualnych reprezentacji przedmiotu nauki, czyli filmów, zdjęć, a także gier. W biologii jest również wiele trudnych słów idealnych na krzyżówkę czy gry słowne. Można również zastosować gry planszowe oraz quizy zespołowe lub klasowe. Zachęci to do interakcji i wprowadzi element zdrowej rywalizacji, która sprawi, że mózgi wszystkich będą pracować lepiej.
Programy nauczania szkół podstawowych i średnich obejmują obszerne tematy. Od ludzi i zwierząt po komórki i genetykę, aby łatwo było wszystko zrozumieć, istotne jest wybranie najlepszych podręczników i zeszytów ćwiczeń. Solidne podstawy do ciekawych zajęć z biologi daje podręcznik, który czytelnie przedstawi wiedzę m.in. w postaci infografik i będzie zawierał dużo odwołań do codziennego życia. Dobrym przykładem jest podręcznik dla liceów i techników „Biologia na czasie 3”, który zawiera dużo przykładów wykorzystywania wiedzy biologicznej w praktyce.
Wymyślenie ciekawych tematów i zadawanie pytań na temat lekcji, prawdopodobnie spotka się z przychylną reakcją. Uczniowie lubią dzielić się swoimi opiniami, a taki rodzaj nauki może być dla nich przyjemniejszy niż zwykłe robienie notatek.
Nie ma nic lepszego i bardziej pouczającego niż udział w zajęciach praktycznych. O ile będziesz regularnie przeprowadzać i zlecać ciekawe eksperymenty, uczniowie będą z niecierpliwie czekać na lekcje z biologii. Może to być sprawdzenie zasady pięciu sekund albo wyhodowanie własnej rośliny, jest wiele rzeczy, które można pokazać na lekcji, a później wykorzystać w codziennym życiu.
Wprowadzenie takiego proaktywnego nauczania i uczenia się, zachęca do myślenia jak naukowiec. Przyczynia się również do poczucia większego związku z tematem. Łączenie niektórych z tych metod w programie nauczania sprawi, że nauka będzie tworzyć trwałe wspomnienia. Taka wiedza przetrwa znacznie dłużej niż wyuczona na kartkówki lub egzaminy na koniec roku.