Zamknij
REKLAMA

Zimno w pracy? Zobacz, co mówią na ten temat przepisy

14.58, 21.11.2022 Materiał partnera Aktualizacja: 14.58, 21.11.2022

Coraz bardziej czuć nadchodzącą zimę, i to nie tylko na spacerach. Również w pracy część z nas marznie, co głównie wynika z nieznajomości swoich praw. Jaka jest minimalna temperatura w pracy, na jaką może narazić nas pracodawca? Co z pracownikami wielkich hal?

Minimalna temperatura w miejscu pracy

Minimalna temperatura w pracy, jak podaje serwis pracy Ad-Work.pl podaje, nie może spaść poniżej 18°C. To przepis obowiązujący pracowników biurowych oraz innych pracowników wykonujących lżejsze prace fizyczne wewnątrz budynku. Na pracodawcy spoczywa także wymóg ochrony miejsca pracy przed niekontrolowaną emisją ciepła. Oznacza to, że w przypadku pracy w pomieszczeniach biurowych nie może być mowy o przeciągu czy stałym napływie zimnego powietrza.

W dużym zakładzie pracy, na przykład na hali produkcyjnej, temperatura nie może spaść poniżej 14°C. Od tej reguły są oczywiście wyjątki, wtedy gdy niska temperatura jest wymagana w procesie produkcji. Wtedy, zależnie od rodzaju wykonywanej pracy, na pracodawcy spoczywa obowiązek zadbania o zdrowie pracowników. Powinien zapewnić na przykład posiłki regeneracyjne i specjalistyczną odzież ochronną.

Warunki pracy na otwartej przestrzeni

W trakcie ciężkiej pracy fizycznej na zewnątrz, trudno oczekiwać zapewnienia jakichkolwiek norm temperatur. Ponieważ roboty drogowe oraz budowlane nie mogą zostać wstrzymane aż do wiosny, pracodawca musi zapewnić najlepszą możliwą ochronę przed wiatrem i chłodem. W miejscu pracy musi być dostęp do pomieszczenia o min. temperaturze 16°C, lub do koksownika czy farelki. Gdy słupki rtęci spadają poniżej 10°C, to pracodawca musi zapewnić posilki, odzież ochronną oraz ciepłe napoje swoim pracownikom.

Nie każdy pracownik na zewnątrz jest objęty taką ochroną. Chronione stanowiska wybiera pracodawca wraz z przedstawicielami danego zawodu, na podstawie wydajności pracowników i wydatku energetycznego podczas pracy.

Zbyt niska temperatura w miejscu pracy - gdzie to zgłosić?

Obowiązki pracodawcy wynikają z postanowień kodeksu pracy oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Dlatego odpowiada on karnie za niespełnienie danych wymogów. Przypomnijmy, minimalna temperatura w biurze to 18°C, a minimalna temperatura na magazynie to 14°C. Jeśli w Twoim zakładzie powyższe przepisy nie są respektowane, zgłoś skargę do Państwowej Inspekcji Pracy. Zwykle niespodziewna kontrola sprawia, że na grzejnikach ustawiona zostaje maksymalna temperatura. Kary sięgające kilku tysięcy złotych oraz zła opinia w Internecie są skuteczną motywacją.

(Materiał partnera)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
REKLAMABiżuteria i zegarki - porównaj na Ceneo
0%