Aż 77% polskich internautów robi zakupy online[1]. E-konsumenci uważają je za wygodne, łatwe i bezpieczne[2], a najczęściej zamawiają odzież, obuwie oraz kosmetyki i perfumy[3]. A jakie formy dostawy wybierają i które z rozwiązań oferowanych przez sklepy internetowe motywują ich do częstszych e-zakupów?
W polskich sklepach internetowych najczęstszymi formami dostawy produktów są:
Niektóre sklepy oferują również transfery bezpośrednio ze strony – np. w przypadku zamawiania e-booków lub utworów muzycznych4.
Polacy, którzy robią zakupy online, najczęściej decydują się na dostawę do paczkomatów – opcję te wybiera aż 81% e-konsumentów i jest ona równie popularna wśród kobiet i mężczyzn5. Na paczkomaty stawia przede wszystkim najmłodsza grupa kupujących (w wieku 15-24 lata)5.
Dużą popularnością cieszą się także dostawy kurierem, które wybiera 68% osób robiących zakupy w internecie5. W tym wypadku najczęściej korzystają z nich osoby po 50. roku życia5. Co ciekawe, dostawy kurierskie są chętniej wybierane niż usługi poczty – z tych korzysta jedynie 39% kupujących5. Nieznacznie wyprzedzają one dostawy do punktów partnerskich (stawia na nie 35% Polaków)5. Pozostałe formy dostawy wybiera mniej niż co piąty e-konsument5.
Warto zwrócić uwagę na dodatkowe formy dostawy, które zachęcają Polaków do zakupów przez internet6. Zdecydowanie najczęściej wskazują oni na darmową dostawę do domu z możliwością bezpłatnego wniesienia produktów – chęć korzystania z takiego rozwiązania deklaruje aż 88% osób6. Motywujące dla Polaków robiących zakupy w sieci są także dostawy w ten sam dzień, w którym złożone zostało zamówienie (wskazało je 83% badanych), dostawy w weekend, a także bezdotykowe odbiory z paczkomatów6.
Wiele dostępnych form dostawy to jeden z czynników najczęściej motywujących Polaków do wyboru danego sklepu internetowego7. Nie inaczej jest z różnymi formami płatności, które według e-kupujących również powinny być dostępne w wielu wariantach7.
Dlatego to właśnie dla osób robiących zakupy online powstają nowe rozwiązania do płacenia online za internetowe zakupy, takie jak Visa Mobile8. Jest to usługa, dzięki której:
Jak to działa? Wystarczy uruchomić odpowiednią funkcję w swojej mobilnej aplikacji bankowej albo bezpłatnie pobrać Visa Mobile w formie oddzielnej aplikacji na smartfona (w dedykowanym dla danego systemu operacyjnego sklepie z aplikacjami). Dane karty podaje się tylko raz – na etapie konfigurowania Visa Mobile. Potem wystarczy podczas składania zamówienia w sklepie internetowym wpisać numer telefonu w wolne pole i potwierdzić płatność za zakupy online w aplikacji na smartfonie8.
Lista banków, w których już teraz działa ta usługa, znajduje się na https://www.visa.pl/plac-z-visa/polecane-technologie/visa-mobile.html – wymagana może być aktualizacja.
To rozwiązanie proste, szybkie, a dodatkowo każda transakcja jest zabezpieczana przez Visa8.
Artykuł powstał przy współpracy z Visa.
Bibliografia: